Tuesday, November 2, 2010

Cantikkah Anorexia?

Apa itu Anorexia

Anoreksia nervosa (AN) adalah sebuah gangguan makan  yang berkaitan dengan penolakan untuk mempertahankan berat badan yang sihat dan rasa takut yang berlebihan terhadap peningkatan berat badan akibat  pencerminan diri yang menyimpang. Pencerminan diri pada penderita AN dipengaruhi oleh bias kognitif (pola penyimpangan dalam menilai suatu situasi) dan mempengaruhi cara seseorang dalam berfikir serta mengevaluasi tubuh dan makanannya. AN merupakan sebuah penyakit kompleks yang melibatkan komponen psikologikal, sosiologikal, dan fisiologikal, pada penderitanya ditemukan peningkatan ratio enzim hati ALT dan GGT, hingga disfungsi hati akut  pada tingka lanjut. Seseorang yang menderita AN disebut sebagai anoreksik atau (lebih tidak umum) anorektik. Istilah ini sering kali namun tidak benar disingkat menjadi anorexia, yang berarti gejala medis kehilangan nafsu makan. Anorektik dapat juga merujuk kepada ubat penahan nafsu.

Anorexia

So, kiranya orang yang dh kurus kering nih akan perasan diri depa itu gemuk sangat2lah.. 


EFEK ANOREKSIA

Image hotlink - 'http://i39.tinypic.com/2hqf4nc.jpg'
( kecik...so,sila besarkan bola mata )


Ini adalah antara  gambar model-model cun

Anorexia
Anorexia photo
sampai nmpak urat2 tuh.. ngeri


Cun atau tidak? itu pendapat anda.. For me, its far from beautiful. Not beautiful at all.. Natural beauty? Lagilah tidak, because ini bukan natural beauty..Ini kurang zat.. 

Whatever it is.. there is one thing for sure.. U have just to
LOVE YOURSELF

32 comments:

ChaLie IbraHim said...

huwaaarggggg hairan kan, ada gak yang sanggup nak kurus smpai mcm ni skali....T_T x sanggup den

Rina Azam said...

chalie,
a'aa.. erkk..menyeramkan kan ?

bungakuning . said...

ngerinya tengok .

Rina Azam said...

bungakuning,
hehe..tamaw jd anorexia tawu :p

p[A]n[A]d[O]L said...

aneroxia xnya cantek, tp disaster!

HASRUL NIZAM said...

x seksi dah ha3

shazleenhairuddins said...

langsung lari dari erti cantik.

Rina Azam said...

panadol,
yes..truly merosakkan badan..

Hasrul,
:)

shazleen,
yes..thats rite

CiK QiQi said...

aiya..mnx djauhkn la dr gni..krus smpai nmpk tlang mmg xde mkne..hehe

CiK QiQi said...

aiya..mnx djauhkn la dr gni..krus smpai nmpk tlang mmg xde mkne..hehe

alexa yussida said...

macam hantu jerangkung pon ade...opss macamla pernah tgk hantu kan..hikhik...buruk2..sila makan dgn sihat:)

kerangRebus said...

ha?????takutnyeeee...siannye nengok..smpi camtu skali..xcnti pon..um... =_=

Rina Azam said...

cik qiqi,
a'ahh..mtk djauhkan..tp cik rina tembam..tak mungkin berubah jd anorexia..haha

alexa,
yupss, hehe.. makan asalkan sihat kan... jd cmtuh pun bkn cntik lgsung..

kerangrebus,
yeah..takut3.. nak tersentuh pun takot tuh..:P

Budak Kuat Nanges said...

uh.sgt tak cantik. BKN yang skinny ni harap BKN jd chubby..

Amiey White said...

nak gemuk die nk kurus ceettt

Rina Azam said...

BKN,
chubby much better kan?


Amiey,
eheh.. chubby lg cute la..:)

rozect said...

hurmmmm...
sanggup berisi dan chubby dari jadi cam ni..

Rina Azam said...

rozect,
:)

eZaT eLaNo said...

first time komen..=)

ish nauzubillah..kenape nak kurus2 sangat sampai nampat urat-belurat tu???..heran lagi menghairankan..

Rina Azam said...

ezat,
yeah.. fkir cntik..tp xpun, eating disorder..mereka rasa mereka tu gemok sgt.. then xenjoy life :(

zmah said...

Entah ada apa dalam kotak fikiran mereka kerana menolak rezeki makanan yang menyelerakan.

beLalanG said...

x lawa la anorexsia... cm kayu je..:P

Rina Azam said...

zmah,
betul tu :)

belalang,
:)

Yua said...

obses sgt nk jadi kurus smpai tggal tulang. bukan lawa pun. hodoh smacam jer... xpe x kurus pon, yg penting sihat =)

Rina Azam said...

yua,
betul tu..sokong sgt :)

alkisah69 said...

dah macam tiang lampu ja model tu

KELI OH KELI said...

yala...dah macam tiang lampu ja model tu..

dah komen...huhu... :P

ASSOYFINGER67 said...

biarlah aku begini..huhu

Rina Azam said...

kisah69,
keli,

yap..mcm tiang lampu :) komen sama noo..baguih depa...

assoyfinger,
jdilah diri sendiri :)

::iema:ibrahim:: said...

eyeeww..
okey. model dye huduh k..

Rina Azam said...

iema,

wahh..my pren..hg komen blog aku?sungguhku x pecya.. cmana weh? trperangkap kt uum ka? =p

Encik Tikus said...

seram gila tengok, brrrr