Saturday, September 4, 2010

Mengapa Cinta

Dalam satu kisah percintaan yang menarik. Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. Kemudian mereka berhenti di sebuah bangku yang disediakan di tepi tasik. Kemudian si isteri bertanya kepada si suami. Ini dialog mereka…

Isteri: Mengapa abang menyukai saya? Mengapa abang cintakan saya?

Suami: Abang tidak boleh menerangkan sebabnya, namun begitu abang memang menyayangi dan mencintai Sayang!

Isteri: Abang tak boleh terangkan sebabnya? Bagaimana abang boleh katakan abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya.

Suami: Betul! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan Sayang!

Isteri: Tak boleh beri bukti! Tidak! Saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. Kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. Dalam bentuk puisi dan syair lagi. Namun begitu abang tidak boleh terangkan sebabnya

Si suami menarik nafas panjang dan dia berkata
“Baiklah! Abang mencintai Sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. Abang juga sukakan senyuman manis dan setiap tapak Sayang melangkah, di situlah cinta Abang bersama Sayang!”

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya tadi. Namun begitu selang beberapa hari si isteri mengalami kemalangan dan koma.

Si suami amat bersedih dan menulis sepucuk surat kepada isterinya yang disayangi. Surat itu diletakkan di sebelah katil isterinya di hospital. Surat tersebut berbunyi begini:

“Sayang!
Jika disebabkan suara aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau bersuara? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintai mu…sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan senyuman aku mencintai mu… sekarang bolehkah engkau tersenyum? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika disebabkan setiap langkah aku mencintai mu…. sekarang bolehkah engkau melangkah? Tidak! Oleh itu aku tidak boleh mencintai mu.

Jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. Aku tidak mempunyai sebab mencintai mu lagi.

Adakah cinta memerlukan sebab? Tidak! Aku masih mencintai mu dulu, kini, selamanya dan cinta tidak perlu ada sebab. Kadangkala perkara tercantik dan terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. Namun begitu… ia boleh dirasai dalam hati.”

Credit to Tentang Cinta

19 comments:

nabilah said...

wah...best dapat suami macam ni..sweet couple..:)

alkisah69 said...

hahaha...memang haram punya laki....

PUSAT TERNAKAN KELI KANVAS PULAU PINANG said...

uiks..69..macam haram pasaipa plak...baca bg habes...mcam halal ja cinta lelaki itu dunia akhirat....

Nasrina said...

nabilah
memg sweet sgt..

alkisah69
ehe..bc smpai abis dik oii

keli
cinta sepanjang zaman

nasri said...

huhu..so sweet....nice entry..nnt kawen nk guna ayt cmnie..hahaha!

Nasrina said...

nasri
good luck :)

(: syai_sharif :) said...

sweetnyee *-*

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nice an cool... boleh guna ayat ni jika kena paksa berkali kali

Nasrina said...

syai
yeah...very sweet kan

brutalsolo
ehmm..betul 2 :)

gnesop.com said...

ada ker cinta cam ni?
adakah anda cinta pada yg 1?

nice story

Nasrina said...

sop
ada...tp susah nk cari.. cinta tu mestila cinta suci semata2 utk Illahi..baru boleh berkorban ...

amirah said...

wah sangat manis!

Nasrina said...

amirah
ya3 amat manisss
=p

Long Haffiz Long Hassan said...

nice sharing mate
hehehe

kisah London hanya di http://coretanperantau.blogspot.com

♥farra♥ said...

farra penah bce cite nie sblm nie.. mmg kuang aja an laky die.. huhu.. kesian.......

GOMO said...

cam Gomo je laki ni..he he he

Nasrina said...

long hafiz
thanks... rajin2la singgah lg

farra
hye farra, eh kuang aja knapa ya? cba farra bc sampai abeh..hehe

GOMO
=p

cik lya said...

wow..!! so sweet of u dear :)

Nasrina said...

cik lya
yes...suweet.. hehe