Thursday, October 7, 2010

Bully At The Workplace

Salam dan selamat sejahtera.. Hurmm... tajuk agak skema. Memandangkan di semester 3 ni Rina banyak buat assignment mengenai buli di tempat kerja, Jd saja2 nak share with all of u. Maksud buli ni sebenarnya tak complicated. Apa2 saja tindakan yang buat kita rasa kurang senang tu boleh dikategorikan sebagai buli. Bila timbul ketidakpuasan hati kita dengan rakan sekerja or boss kita, maknanya kita sedang dibuli. Buli ni ramai orang tak notice sebenarnya. Kadang2 tak sedar pun yang kita sebenarnya dibuli. Kalau di tempat kerja orang suruh kita:

a) Buat kerja dia
b) Herdik , jerit2 dan maki
c) Lempar tugasan kita
d) Memalukan kita di hapadan khalayak
e) Mengugut
f) Potong queue berulang2 kali... cth kalau kita nak fotostat then dia ckp " eh, sat2. Aku nk fotostat dulu. Aku banyak kerja ni" tanpa mempedulikan kita... tanpa permission kita
g) Suruh kita wat keja yang bukan keja kita
h) Melakukan benda2 tak senonoh di dpn kita atau kpd kita
i) Bising dan menganggu ketenteraman pejabat sampai kita takleh nak wat keja
j) Memperleh dan merendah2 kan kita

Haa... tu semua pun buli jugak.. Bukannya kira pukul2, tendang2 baru dinamakan buli. Kalau timbul sikap pentingkan diri sendiri, kira diri dia saja dan memberi efek terhadap kerja kita, tu memg lah buli. Bila timbul ja rasa terancam, rasa risau, dan tension terhadap diri kita atas tindakan yang dia buat tu...Cepat2 bertindak. Bagitau pihak atasan atau face to face dgn pembuli tu. 

Sedikit fact mengenai buli di tempat kerja, rata2 mangsa buli 73% padanya adalah wanita. Tapi, pembuli adalah sama banyak antara wanita n lelaki. Means, wanita juga merupakan pembuli utama di tempat kerja. Dan bila ditanya kepada boss2 adakah mereka boleh menangani masalah buli di tmpat kerja ni, bayangkan 93% said NO.. So, boss2 sepatutnya kena lengkap dengan skill untuk menangani buli ni. 



INGAT, JANGAN BERDIAM DIRI BECAUSE
WORKPLACE BULLYING IS NOT OK!!

4 comments:

el said...

huwaaaaaaaaaaa k.el pun ada gak kena buli kt ofis ni
keje dia kita kena buat...
pas2 dok push2 n keep asking ari2 pulak tensennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn
tp k.el x reti nak marah balik..sbb depa ni tua2 belaka..lgpun kt ofis ni 3 ketul jek..sat lg masam muka pulak
nak cri keje lainnnnnnnnnn

Rina Azam said...

k.el..
lah..ya ka... mangsa buli rupanya k.el ni walaupon ganass..ahahahhaha... cmana tuh.. t bila kita bangkang t masam muka lak kan

Anonymous said...

dlm blog ada budaya buli tak?

KELI OH KELI said...

ntah la fay...kalau dlm buli ada budaya blog kan indahnya...boleh bw sama2...aman dunia...