Friday, November 12, 2010

Macam Mana Nak Maju?

Assalamualaikum.. Entry hari ni berbaur agak geram dan terkilan. Why? Atas sikap peniaga MELAYU yang amatlah tidak profesional. Pelik dan amat pelik. Terlalu pelik untuk difikirkan. Macam ni kisahnya, kelmarin iaitu 11 Nov. Rina pi la turun dengan kawan nak p makan kat tempat kami slalu makan di KACHI MALL,UUM. Kedai yg dituju mula2 kedai goreng2, kami semua order bihun goreng. Lepas tu, pi pulak kedai sup. Kedai ni juai bihun sup, mee sup dan sebagainyalah... Seterusnya ni dialog antara Rina dan kak yg kerja kedai tu.

Saya : Kak, bagi sup ayam satu, makan.
Penjual : Jap, kak nak tanya, adik nak makan sup dengan apa?
Saya : Takpa, sy dh order bihun goreng kat kedai tu.
Penjual : Oo, maafla dik, bukan kak tak mau juai, tapi abang ( tokey kedai ) tu ckp, kalau nak beli sup makan dengan nasik ka, apa ka kat kedai tu, kak tak boleh juai sup kat adik. Kalau beli kat kedai lain takpala...Kak pun tak tau pasaipa. 


Paham dak, maksudnya, kalau kita p beli nasik ka apa2 benda la kat kedai goreng2 tu, dia x mau juai kat kita sup. Kalau kita beli makanan kat kedai lain lepas tu nak beli sup kat dia, x pa laa... Pelik, sedangkan sebelum ni dok beli boleh pulak. Ni mesti sebab kes dengki mendengki. Ishh, bukan terkilan sebab xdpt makan sup, tapi sebab perangai peniaga yang dok mendengki. Bukan  ka depa gak yang dapat untung kalau kita beli? Bukannya depa rugi, depa lg untung..tapi bila depa buat macam ni, depa la rugi..

Macam mana peniaga Melayu nak maju macam ni? Gaduh sikit dah jadi macam tu. Perangai dengki mendengki. Tak boleh tengok orang lain untung sikit.. Mulaalaa.. Saya penah teman kawan pi beli topup kat kedai cina, dia kata topup kedai dia habih, dia tunjuk pulak kedai satu lg atas sana, dia kata situ ada topup. Kalau kedai Melayu?? Jangan harapla.. Yang tau dok buat pelaris, sihir sana sihir sini...tp tak semuanya, tp blh kata majoriti camtu kot noo? 

14 comments:

KELI OH KELI said...

ooo...ini merupakan undang2 yang terbesar dalam semua undang2 perniagaan.undang2 ini dinamakan xxxxx.

Tidak patut beremosi dalam perniagaan..dalam perniagaan bukan sekadar keuntungan yg dicari.

Ayuh usahawan2 Melayu buktikan kita juga berkualiti dan profesional agar tidak dicemuh bangsa sendiri apatah lagi bangsa2 lain...cukup2 lah sakit menyakiti..dengki...dendam..yang maju tetap bangsa lain.

*Agak2 mcm mna lah kalau Mcd x mau jual burger dia sebab pelanggan dah beli sos AYAMAS..hahaha.....lucu bangat seh!!!

el said...

suka tgk org cina meniaga..x kisah pun..xde pulak dengki mendengki...betul tu...rugi kakak tu..kalo 10 org...dah rugi giler kan..ermmm baik stop lah pagai cam tu..kita meniaga ni bkn nk cari musuh tul x

Cik SHiNJU said...

Salam...

Susah nk paham pangai peniaga Melayu nih kan..Dengki sesama bangsa..Pastu nt mula la main bomoh..cittt... :@

Rina Azam said...

keli,
amat setuju dgn pandangan bernas anda :)..thanks

k.el,
betoi tu..bukan org len rugi..dia jugakkk.. pelik betoi..

Rina Azam said...

cik shinju,
betul tu, berniaga kena ikhlas kan :)

KinosKoko said...

eh..stud uum..hehe..
tu r pasal..kdg2 dengki pun bawak ke arah mcm ni gak..
mcm mn nak maju..

alexa yussida said...

tak abes nk mndengki kan..haih..tapi itulah perangai melayu yg sgt ketara..moga kita smua dpt elak dr sikap cmtu:)

Mazru Majid said...

salam..

kat tempat aku kalo ko duk makan kat kedai sebelah tapi nak tumpang basuh tangan kat sinki kedai lain ko akan di caj 20 sen!maknanye kedai yg ko tumpang basuh tangan tu yg akan kenakan caj.. sbb ko tak duk kedai depa..

kalo sedekah je kan senang...ape nak jadi kan?gile..

Balkish said...

Pelajar UUM...sem berapa? Saya tak pernah mkn kat bukit kachi dulu...

Rina Azam said...

kiniskoko,
yap..stud uum.. tue lah bila nk maju saling dengki2.

yus,
insya Allah, sama2 elak :)

mazru majid,
eh, memg gila tu..blh pulak cmtu :(

Balkish,
sem3, ehe..bila2 senang dtg la :)

Keyyah said...

mmg sj nak bg rugi 2...huhu..

Rina Azam said...

keyyah,
betul tu... :)

azril said...

Salam saudari Rina

Memang kebanyakkan begitu kadang kadang disebabkan perkara begitu mereka sampai nak gaduh pula dengan kita.

Apapun saya berharap agar saudari bersabar dan mencari kedai lain yang manakannya lebih sedap dan harga yang berpatutan.

kai azmier said...

rugi gk kedai sup tu.. dengki sgt.. kalau bli mknan lain tapi makan sup die gk tak ke untung gk kn? da rugi seorang pelanggan.. haha