Wednesday, February 2, 2011

Kenapa Wanita Cemburu


Tidak merasa selamat
Rasa takut ditinggalkan atau ketakutan hubungan tidak akan berhasil membuahkan perasaan tidak selamat atau insecured. Rasa tersebut merupakan faktor utama pemicu rasa cemburu. Bahkan hal kecil boleh membuat rasa cemburu dan memicu konflik besar. 

Posesif
Beberapa wanita memiliki sikap obsesif yang cukup besar. Gerak-geri pasangan selalu ingin diketahui. Jika pasangan berteman dengan wanita lain, anda cepat curiga dan cemburu. 


Kurangnya komunikasi
Kurangnya komunikasi adalah salah satu penyebab rasa cemburu. Contohnya jika anda dan pasangan jarang bertemu atau tidak saling mengetahui kegiatan masing-masing maka rasa cemburu mudah sekali timbul. Berkomunikasilah dengan lancar, saling mengetahui kegiatan masing-masing juga sangat penting.

Tidak percaya
Banyak wanita yang tidak pernah percaya dengan pasangannya dan begitu juga sebaliknya. Jika anda tidak percaya pada pasangan bagaimana mungkin hubungan itu berjalan lancar. Cubalah untuk mempercayai pasangan, jangan selalu mematahkan perkataannya. Hal ini akan membuatnya terluka dan hubunganlah yang menjadi taruhannya.

26 comments:

sophie said...

Setuju sgt!! Lagi2 dengan point first tu.. ;)

puteri ain said...

errrr....haha

kay said...

alamak..
wa x layan la cemburu2..

Rina Azam said...

sophie,
aaa..betul :)

pu3 ain,
why? hehe

kay,
jealous is a part of human:)

Amir Izzat said...

ye ke??? maaf la.amir belum pernah bercinta.. hahahha.... tapi cemburu tanda sayang..kan? kan? hehe

p/s; bila la ada org nak jadi aweks ak..haha

ceritasekupang said...

tak perlu sayangkan sesuatu yang hanya pinjaman dari Allah s.w.t

syuhada mokthar said...

btol gak ea tu..
tp lumrah la manusia..
xpnah yg sempurna..
kene la terima seadanye..

Rina Azam said...

amir izzat,
cembru tanda syg..tp cemburu buta bkan kot =p

ceritasekupang,
pinjaman dari Allah swt bukankah sesuatu yg perlu kita sayangi dan hargai, kerana ianya hak Allah swt :)

kucing rilek said...

hehe..tak tau benor ke idak

Rina Azam said...

syuhada,
ya betul tu :)

kucing rilek,
:)

kucing rilek said...

baru jumpa blog ni,tuannya nak jadi kaunselor ker?;)

Rina Azam said...

kucing rilek,
x..cuma kongsi apa yg rasa perlu :) mana ada nk jd kaunselor pun.. xlayak =p

kucing rilek said...

moga impian dan mesej yg disampaikan akan tercapai ;)

pak long said...

salam..
baru tahu hakikat sebenarnya..

Journey of Youth said...

wanita memang kuat cemburu gile...huhu

Rina Azam said...

kucing rilek,
tq so much :)

pak long,
alhamdulillah..

J.O.Youth,
mmg sgt cemburu :p

Cik Yan said...

Sokong yg first point tu..heheh=)

biskut said...

kalau pasangannya seorang yang ganteng...memang pompuan tuh akan rasa cemburu..apa lagi kalau jenis yang punya aset..

lelaki pon ada juga rasa kurang percaya kat pompuan.

Rina Azam said...

cik yan,
yeah..thats a good point :)

biskut,
betul tu.. :)

KELI OH KELI said...

..cemburu itu buta
..org buta mmg cemburu
....................

Rina Azam said...

keli,
:)

Blur said...

setuju...

Jom baca dan komen post terbaru Blur Torres pengkhianat Liverpool

yott said...

kena jujur & sling mempercayai antara satu sama lain..yg ni penting pd sy...kalau kita nak hubungan tu berkekalan...

suri solehah said...

salam..munkin betul semua tu..tapi yang pastinya..cemburulah kepada benda yang boleh mendatangkan kebaikan dan mendorng untuk lebih maju..bukan cembura yang buta...

Rina Azam said...

blur,
:)

yott,
betul..tpd kdg2 wanita ni xleh lari daripada perasaan curiga kan..

suri solehah,
ya, betul tu :)

♥e'in♥ said...

nice sharing! =)