Thursday, March 3, 2011

Beza Cinta & Nafsu



1. Cinta itu membahagiakan, Nafsu itu membahayakan. Cinta yang sebenarnya selalu menunjukkan jalan atau arah menuju kebahagiaan bagi orang-orang yang menjalaninya. Seorang pecinta yang sudah menemukan dan memahami makna cinta sejati dalam dirinya akan berada pada keadaan  yang membahagiakan. Sebaliknya, orang-orang yang terjerumus dengan nafsu dan menganggap nafsu adalah cinta akan berada dalam keadaan yang membahayakan. 
2. Cinta buat kita ketawa. Nafsu buat kita kecewa. Kalau diibaratkan hubungan seperti sawah, maka cinta adalah padi dan nafsu adalah rumput liar. Ketika  seseorang menanam padi (cinta) di sawah (hubungan) maka secara automatik akan tumbuh juga rumput liiar (nafsu). Kalau orang itu sudah mengetahui dan memahami apa itu padi (apa itu cinta), maka dia akan segera memangkas rumput liar itu (nafsu) yang tumbuh di sawahnya (hubungan). Ketika tiba masa panen, orang ini akan menuai hasil sawahnya (hubungan) yang ditanami padi (cinta) itu tadi berupa buah padi (kebahagiaan) . Lain dengan orang-orang yang terkecoh yang menyangka rumput liar (nafsu) sebagai padi (cinta). Mereka akan memelihara rumput liar (nafsu) dan tanaman padinya (cinta) akan mati. 
3. Cinta selalu ingin memberi. Nafsu hanya ingin diberi. Cinta adalah memberi. Ketika seseorang menjalin hubungan atas dasar cinta maka hal pertama yang dilakukannya adalah memberikan yang terbaik kepada pasangannya, bukan ingin diberi. Logiknya, kalau kita dan pasangan sama-sama ingin memberi (kita ingin memberi kepada pasangan dan pasangan ingin memberi kepada kita) secara automatiknya keduanya akan menerima. Tapi kalau kita dan pasangannya inginnya diberi (pasangan ingin diberi dan kita juga ingin diberi) lalu siapa yang akan memberi..?
4. Cinta yang terbaik.  Nafsu yang terbalik.  Cinta selalu berusaha untuk menjadi yang terbaik, berusaha memberikan yang terbaik untuk pasangan dan selalu memperlakukan pasangan dengan cara-cara yang baik. Bagaimana dengan nafsu..? Nafsu hanya ingin selalu dipuaskan dan hanya bersifat fizikal sahaja.

13 comments:

HATYCIKNUURUL said...

nafsu bertopengkan syaitan jahannam yg tak kenal erti hidup,..cinta berhalusinasikan ketenangan dan kedamaian jika org yg bercinta bijak mendefinisikan apa itu cinta vs nafsu,.
thanks,info yg bergune,.

Rina Azam said...

ciknuurul,

betul tu.. nafsu x membawa kita ke mana.. cinta sejati sentiasa membawa kebaikan kn? :)

marshmallow said...

cinta berdasarkan nafsu memudaratkan.
cinta keranaNya membawa kebaikan & kebahagiaan :)

mrs.sabri said...

kalau cinta yg hanya berlandaskan nafsu semata2,kesannya amat buruk sekali..

Rina Azam said...

marshmallow,
amat tepat :)

Rina Azam said...

mrs.sabri,
membahayakan ..kelak, diri jgk yg rugi kn :)

KELI OH KELI said...

jodoh dari syaitan itu nafsu..
jodoh dari tuhan itu cinta..

cik anum said...

ape ada dgn cinta ye. ish3 ;p

alexa yussida said...

rina!rinduuuuuu:)

NARDtheNERD said...

ramai yang keliru antara cinta dan nafsu...
hmm
:)

budakpandai said...

cinta kalau x di jaga dengan betul akan di kalahkan oleh nafsu..=)

fadhdeela said...

betul2..skrg nie ramaii lelaki hanya nak nafsu jer huhu

Meh sini: Wake Up Deela..Forget about Him!!

Sini jugak: Bakal Isteriku Sudah Tiada Dara!!

akutetapaku.com said...

btl tu tp skrg ramai yg nafsu..

singgah bc n3 d sini...

singgah2 la disini
jom kite bergelanggang santai d sini..

http://akutetapaku85.blogspot.com/